Hoppa till sidans innehåll

Jan Eric Sällqvist


Det vi trodde aldrig skulle kunna hända har skett. En svensk motocrossförare har placerat sig som åtta i världens tuffaste supercrosskonkurrens, den amerikanska AMA-serien.

Årets var 1975 och den blågula föraren det handlar om är ingen mindre än motocrossektionens ordförande Jan-Eric Sällqvist.

- Det var en jättegrej bara att vara på andra sidan Atlanten på den tiden. När jag blev proffsförare för Kawasaki i Kanada var det så stort att det hamnade på förstasidan i Expressen med rubriker som motocrossproffs – lika stor som Börje Salming, minns Sällqvist.

Men långt innan dess inleddes förstås den digra portföljen av framgångar på motocrossbanorna. Som 17-åring tog han de första staplande stegen i sin karriär med att både ta sig an motocross och enduro för SMK Värnamo. Redan första säsongen ställde han upp i sin första tävling och den jungfruturen resulterade i en andraplats vid en juniortävling i speedwaymecka Vetlanda. Maskinen under baken var en Husqvarna på 200cc, förövrigt ett märke som man länge skulle förknippa som en trogen partner med Sällqvist.

Redan år två försökte han sig på den internationella marknaden via en öppen tävling i Rostock i forna Östtyskland. Även nu körde Sällqvist en ”husky”, nu av kvartslitersmodell. 1966 debuterade han i VM på den ultrafräna, tillika klassiska banan i Sittendorf, Österrike. Placeringen var allt annat än något han behövde skämmas över då han blev sexa på en Husqvarna 360cc.

Året därpå körde han 500-VM innan han 1968 blev tvåa i enduroklassikern Novemberkåsan efter Hasse Hansson (far till Peter och farfar till nuvarande SM-föraren Rickard). Under perioden 1969-1972 ingick Sällqvist i det svenska Trophylandslaget som körde Six Days, självklart på en Husqvarna men även med en Monark som sitt tävlingsredskap.

 

- Dessa år körde jag även motocross-SM och VM samt ett stort antal EM-tävlingar i

enduro. Under dessa år totalsegrade jag tre gånger i den tyska endurotävlingen ”Onkel Toms Hütte”, säger Sällqvist som då körde en CZ och naturligtvis Husqvarna.

Under denna era passade han även på att tävlingsdebutera på andra sidan Atlanten då han 1971 körde hela Inter-AMA-serien i USA med en hedrande andraplats totalt.

Året efter blev han RM-mästare i 125-klassen i Sverige. Det som var lite oturligt för Sällqvist var att året efter blev det SM-status även för den lilla klassen. Då hade han emellertid flyttat upp ett snäpp till 250-klassen där han körde till sig en bronspeng bakom Olle Pettersson och Thorleif Hansen.

- 1973 fick jag som fabriksförare för Husqvarna förmånen att flyga över till Kanada för första gången i min karriär. Tävlingen som jag skulle köra var Canadien Grand Prix i 250cc. Jag placerade mig som tvåa efter tjecken Jiri Stodulka som körde en CZ. Efter tävlingen, på prisutdelningen, fick jag för första gången kontakt med Kawasaki. Det var tävlingsansvarige Carl Bastedo för Kawasaki i Kanada som under middagen på kvällen frågade mig om jag kunde tänka mig att komma över till Kanada permanent för att som helproffs tävla för Kawasaki både i Kanada och USA. Efter att jag diskuterat detta med min familj så tackade jag ja till erbjudandet, berättar Sällqvist.

I samband med att Sällqvist representerade det svenska Six Days-landslaget i Boston, USA samma år passade hela gänget på att åka på sigthseeing till Toronto.

 

- Under tiden övriga lagkompisar kollade in staden Toronto tog jag en taxi till Kawasakis kontor för att återigen träffa tävlingschefen Carl Bastedo, under den korta tiden jag var hos honom hann jag signera mitt första riktiga proffskontrakt. När jag kom hem var det bara att börja packa våra saker, hade just byggt en villa utanför Värnamo som jag fick låna ut till mina föräldrar, avslöjar Sällqvist.

- Vi anlände som emigranter till Toronto i februari 1974. Direkt den första helgen i Kanada började jag tävla för Kawasaki i Ice Racing i Québec, slutade serien som Kanadensisk mästare i 500cc klassen, fortsätter Sällqvist.

Året därpå blev han Kanadensisk mästare i såväl 125- som 250- och 500-klassen, en bedrift han sedan upprepade året därpå. 1974 samt de två efterföljande blev han dessutom mästare i Molson Cup.

1975 körde Sällqvist även den amerikanska AMA-serien och det i 125-klassen. Vann gjorde ingen mindre än Marty Tripes på en Honda. Sällqvist noterade en meriterande sjätteplats. Samma år tävlade han som bekant i supercrosserien om fyra deltävlingar (Dallas 28 feb, Daytona Beach 8 mar, Houston 14 mar, Los Angeles 19 jul).

Jim Ellis vann hela serien före Marty Smith och Rich Eirstedt. Övriga som placerade sig före Sällqvist var Kent Howerton, Bill Grossi, Marty Tripes och Gaylon Moiser.

1976 och 1977 körde han till sig tre guld och ett silver i den Kanadensiska serien, det sista året ombord på den muskulösa tysken Maico. 1978 flyttade Sällqvist med familj tillbaka till Sverige igen efter en fantastisk proffskarriär.

- Vad jag skulle vilja tillägga är att under tiden jag körde i Kanada hette min mekaniker Cliff White. Han betydde otroligt mycket och han bodde hos mig i utkanten av Toronto i Ontario. När jag sedan flyttade tillbaka till Sverige fick Cliff flytta hem till USA och där

fick han en ny anställning hos Honda USA som mekaniker för bland annat David

Bailey och Jean-Michael Bayle. Sedan ett par år tillbaka är han ansvarig chef för Hondas tävlingsverksamhet i USA. Under tiden jag var bosatt i Toronto hade jag förmånen att få se på bra ishockey med bland annat våra svenska stjärnor Börje Salming och Inge

Hammarström, berättar Sällqvist.

Om du får plocka fram ytterligare ett par intressanta episoder från din egen karriär, vad avslöjar du då?

- Under tiden som förare för Kavasaki genomförde jag ett antal crosskolor samt besökte återförsäljare i stort sett över hela Kanada. En annan intressant händelse som kanske är värt att nämnas var när jag skulle köra Kanadas motocross-GP i Copetown utanför Toronto. Cliff och jag själv jobbade som besatta, att tillsammans med Ewind Boysen, med att ta fram något alldeles extra i maskinväg till just denna tävling. Jag tyckte inte att ”Kawan” räckte till riktigt i 500-klassen. Vi inledde ett samarbete med Boysen som då hade sin blygsamma verksamhet i källaren i sitt hus i Philadelphia. Resultatet blev en omgjord 360-cylinder från en Husqvarna med en 250-Kawasaki underdel (vevhushalvor). Denna speciella motor väckte naturligtvis stor uppmärksamhet både från

Kawasaki och alla andra intresserade. Jag och motorn räckte till en total femteplacering i den VM-tävlingen som vanns av Pierre Karsmakers på en Honda 420cc, för övrigt Hondas första GP-seger genom tiderna i 500-klassen.

Hur var det då att tävla i supercrossen på den tiden?

- Det var hög standard och en jäkla upplevelse. Det var dubbelhopp och whoopisar redan på den tiden men självklart såg det inte ut som det gör idag, men det gjorde inte motorcyklarna heller för den delen. Jag minns en gång att Rolf Tibblin var där och hejade på och jag har honom att tacka för att jag tog en jättedubbel för första gången. Jag var dörädd, men jag bara seglade över, det var enkelt. Jag minns även att jag tyckte det var stort att bara ta poäng i USA och jag fick mycket kred av Kawasaki. Man kan säga att jag fick chansen och jag tog den, avslutar Sällqvist.

Efter den aktiva motocrosskarriären som förare har han fortsatt det inslagna spåret med jobb inom disciplinen. Han har varit ordförande i modersklubben SMK Värnamo i fem år, styrelseledamot i södra motorcykelförbundets motocrosskommitté i två år samt varit ordförande i Svemos motocrossektion i 13 år, en tjänst han sitter på än i dag. Utöver detta är han vice president för motocrossverksamheten inom FIM, det internationella motorcykelförbundet.

Fotnot: Idag är Jan-Eric Sällqvist 63 år och bosatt i Ytterby. Han är gift med Inger och har tre barn (Stefan, Peter, Charlotte). Arbetar sedan 21 år på Volvo Lastvagnar AB i Göteborg med Global Ytbehandling för våra samtliga fabriker.

Uppdaterad: 10 MAJ 2010 10:15 Skribent: Joakim Svensson

Postadress:
SMK Värnamo - Motorcykel och Snöskoter
Torgny Henriksson, Drömminge
33174 Bor

Besöksadress:
Stomsjö
33191 Värnamo

Kontakt:
Tel: 037013842
Fax: 037013842
E-post: This is a mailto link

Se all info